11 November 2009
Pengenalan Kepada Fiqh An-Nasihah: Pedoman Buat Du'at
Posted by Emel: | 11 November 2009 | Category:
tazkirah
|
Definisi ‘Nasihah’ dalam Istilah Syara’
“Perkataan yang mengandungi seruan dakwah ke arah kebaikan atau pencegahan daripada kemungkaran.”
Nasihah itu ialah ucapan yang baik, memberi peringatan, kritikan membina, teguran, nasihat, galakan kepada kebaikan atau larangan kepada perbuatan mungkar.
Manusia memerlukan nasihat yang akan mengawal manusia daripada melakukan perkara-perkara yang melangkaui sempadan Allah. Ia merupakan suatu tuntutan sebagaimana firman Allahu Subhanahu Wa Ta’ala yang bermaksud:
“Justeru, berilah peringatan, maka sesungguhnya peringatan itu member manfaat kepada orang-orang yang beriman.”
Begitu juga di dalam Surah Ali Imran, ayat 110:
“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasiq.”
Nasihah juga diertikan sebagai ikhlas dan suci bersih. Hal ini berdasarkan sebuah hadis Nabi s.a.w. ketika Ubai r.a. bertanya kepada Rasulullah s.a.w., apakah erti “Taubat Nasuha” (perkataan Nasuha sama dengan Nasihah).
Rasulullah s.a.w. menjawab: “iaitu taubat yang ikhlas, yang tidak akan diulang lagi mengerjakan dosa-dosa itu.”
Justeru, nasihat dan ikhlas mempunyai hubungan yang rapat. Jika disebut nasihat, semestinya perlukan keikhlasan kerana maknanya yang seiringan. Dalam erti kata yang sebenar, tidak dinamakan nasihat jika tidak ikhlas dalam menyampaikan nasihat.
Nasihat yang tidak ikhlas adalah satu omongan kosong, kutukan, tuduhan, dendam dan sebagainya. Amalan ini terkeluar daripada konsep ad-Dinul Nasihah. Ia juga tidak menjadikan ucapan anda disifatkan sebagai suatu ibadah. Ketidakikhlasan inilah yang menjadi punca mengapa nasihat, teguran atau pandangan yang diutarakan tidak mendapat perhatian dan tidak berhasil. Apabila tidak disertakan dengan ikhlas, maka penyampaiannya itu mungkin diiringi oleh keinginan untuk membalas dendam, memperkecilkan, memalukan, mengutuk, menjatuhkan, iri hati, dengki, cemburu, marah dan sebagainya.
Justeru, bagaimana harus mad’u menerima nasihat yang sebegitu?
Natijah daripada tidak ikhlas akan membawa kepada berlakunya peristiwa berikut:
1. Pemimpin menyampaikan nasihat kepada rakyatnya semata-mata ingin mempertahankan kedudukannya. Simptom kepada penyakit ini ialah:
Mohd Izzuddin bin Ismail
BSBI Sem 7
UPM Kampus Bintulu
“Perkataan yang mengandungi seruan dakwah ke arah kebaikan atau pencegahan daripada kemungkaran.”
Nasihah itu ialah ucapan yang baik, memberi peringatan, kritikan membina, teguran, nasihat, galakan kepada kebaikan atau larangan kepada perbuatan mungkar.
Manusia memerlukan nasihat yang akan mengawal manusia daripada melakukan perkara-perkara yang melangkaui sempadan Allah. Ia merupakan suatu tuntutan sebagaimana firman Allahu Subhanahu Wa Ta’ala yang bermaksud:
“Justeru, berilah peringatan, maka sesungguhnya peringatan itu member manfaat kepada orang-orang yang beriman.”
Begitu juga di dalam Surah Ali Imran, ayat 110:
“Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasiq.”
Nasihah juga diertikan sebagai ikhlas dan suci bersih. Hal ini berdasarkan sebuah hadis Nabi s.a.w. ketika Ubai r.a. bertanya kepada Rasulullah s.a.w., apakah erti “Taubat Nasuha” (perkataan Nasuha sama dengan Nasihah).
Rasulullah s.a.w. menjawab: “iaitu taubat yang ikhlas, yang tidak akan diulang lagi mengerjakan dosa-dosa itu.”
Justeru, nasihat dan ikhlas mempunyai hubungan yang rapat. Jika disebut nasihat, semestinya perlukan keikhlasan kerana maknanya yang seiringan. Dalam erti kata yang sebenar, tidak dinamakan nasihat jika tidak ikhlas dalam menyampaikan nasihat.
Nasihat yang tidak ikhlas adalah satu omongan kosong, kutukan, tuduhan, dendam dan sebagainya. Amalan ini terkeluar daripada konsep ad-Dinul Nasihah. Ia juga tidak menjadikan ucapan anda disifatkan sebagai suatu ibadah. Ketidakikhlasan inilah yang menjadi punca mengapa nasihat, teguran atau pandangan yang diutarakan tidak mendapat perhatian dan tidak berhasil. Apabila tidak disertakan dengan ikhlas, maka penyampaiannya itu mungkin diiringi oleh keinginan untuk membalas dendam, memperkecilkan, memalukan, mengutuk, menjatuhkan, iri hati, dengki, cemburu, marah dan sebagainya.
Justeru, bagaimana harus mad’u menerima nasihat yang sebegitu?
Natijah daripada tidak ikhlas akan membawa kepada berlakunya peristiwa berikut:
1. Pemimpin menyampaikan nasihat kepada rakyatnya semata-mata ingin mempertahankan kedudukannya. Simptom kepada penyakit ini ialah:
- Memuji diri sendiri dan usahanya agar dipandang tinggi dan berjasa oleh rakyatnya.
- Menghina, mencerca atau menjatuhkan orang lain yang dianggap akan menggugat kedudukannya walaupun individu tersebut tidak melakukannya.
- Menaburkan janji-janji kosong yang tidak mungkin dapat dilaksanakan olehnya.
- Sanggup menipu dan mengubah fakta walaupun sudah terang lagi bersuluh.
- Menceritakan kelebihan yang ada pada diri supaya dipandang tinggi oleh mad’u.
- Sering menceritakan pengalaman-pengalaman diri yang tidak berkait tentang tajuk ceramahnya kerana ingin dipandang hebat.
- Mereka-reka jawapan apabila diajukan soalan walaupun pada hakikatnya dia tidak tahu supaya tidak dipandang lemah oleh masyarakat.
- Menghafal nama-nama ulama’ dan kitab-kitab kononnya untuk menguatkan hujahnya supaya dianggap alim sedangkan dia tidak pernah membaca atau mendalami kitab tersebut.
- Menasihat secara sambil lewa atau melepaskan batuk di tangga.
- Marah yang melampau walaupun kesalahan yang dilakukan adalah ringan dan pertama kali atau jarang berlaku.
- Terungkaplah kata-kata cacian seperti bodoh, sial dan sebagainya yang tidak sepatutnya terkeluar daripada mulut seorang guru kepada anak muridnya.
- Marah yang melampau sehingga mendera atau mencederakan fizikal atau mental anak-anak.
- Mencari-cari kesalahan anak-anak supaya anak sentiasa patuh dan takut kepada ibu bapa secara membuta tuli.
- Mengungkit-ungkit jasa dan pemberian mereka kepada anak-anak atau mengungkit-ungkit kesalahan anak-anak untuk memaksa anak-anak patuh dan menyetujui nasihat dan arahan mereka.
- Menegur pimpinan secara kasar dan suara yang tinggi. (Situasi ini dibenarkan sekiranya nasihat yang disampaikan secara lembut berkali-kali telah ditolak dan tidak diendahkan kerana keangkuhannya)
- Menegur pimpinan secara terbuka di khalayak ramai walaupun ia boleh ditegur secara bersendirian.
- Mencari-cari kelemahan dan kesilapan pemimpin serta melupakan jasa mereka sehingga menimbulkan sangkaan yang buruk atau membuat andaian yang melampau di atas setiap tindak tanduk pemimpin.
Mohd Izzuddin bin Ismail
BSBI Sem 7
UPM Kampus Bintulu
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Currently have 0 Komen:
Post a Comment