29 March 2010

Fiqh Awlawiyyat (Tingkatan Keutamaan) Dalam Islam

Posted by Emel: | 29 March 2010 | Category: |


Berdasarkan kitab "Fiqh Al-Aulawiyyat" karangan Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, selawat dan salam buat Rasul junjungan ahli keluarga baginda, para sahabatnya dan pengikut dan pendokong kebenaran Islam hingga ke hari qiamat.

Penulisan ringkas ini menjadikan persoalan berikut sebagai tumpuan:-
  1. Kewujudan tingkatan keutamaan dalam amalan menurut Islam.
  2. Persoalan pertembungan kepentingan kebaikan (maslahat) dalam sesuatu masa & kaedah penyelesaian.
  3. Persoalan pertembungan maslahat dan mafsadah dan kaedah penyelesaian Islam.
  4. Beberapa prinsip Islam dalam hal awlawiyyat (priority).
KEWUJUDAN TINGKATAN KEUTAMAAN DALAM AMALAN MENURUT ISLAM
Justify Full
Antara dalil-dalil yang menjelaskan konsep ini adalah seperti berikut :

1) Al-Quran
  • Firman Allah SWT yang bermaksud : “Adakah kamu sifatkan hanya perbuatan memberi minum kepada orang-orang yang mengerjakan Haji, dan (hanya perbuatan) memakmurkan Masjid Al-Haraam itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka (yang bersifat demikian) tidak sama di sisi Allah..” ( Ayat At-Tawbat : 19)
  • Al-Hujurat : 13
  • Az-Zumar : 9
  • An-Nisa : 95-96
  • Faatir : 32
2) As-Sunnah
  • Sabda Nabi SAW : Ertinya : “Iman itu mempunyai 70 lebih cabang, yang terunggul adalah kalimah “Tiada Tuhan melainkan Allah” , dan tahap yang paling rendah adalah membuang gangguan dari jalan raya.” ( Al-Bukhari, Muslim , at-Tirmidzi )
  • Sabda Nabi SAW : Ertinya : “Amalan yang paling disukai oleh Allah adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit”
  • Sabda Nabi SAW : Ertinya : “Solat berjemaah adalah lebih utama dari solat bersendirian 27 kali ganda keutamaan” ( Bukhari dan Muslim )
  • Sabda Nabi SAW : Ertinya : “Sesungguhnya kedudukan seseorang dari kamu yang berjuang pada jalan Allah adalah lebih utama dari solat (sunat) seseorang kamu di rumahnya selama 70 tahun” (At-Tirmidzi, hadith hasan menurut Tirmidzi dan Shohih menurut al-Hakim & dipersetujui oleh az-Zahabi)
BEBERAPA PERKARA ASAS BERKAITAN MASLAHAT

Sebelum kita memasuki topik ini, menjadi kewajipan bagi kita untuk mengetahui pembahagian ‘maslahat’ menurut para ulama Islam serta bagaimana kaedah mengenalpastinya. Berikut adalah penerangannya secara ringkas :-

1) Maslahat dan Pembahagiannya.

Sebagaimana yang telah diadun dengan teliti oleh para ulama usul fiqh Islam, maka hasilnya mereka membahagikan maslahat seperti berikut :

Ad-Dharuriyyat: Keperluan utama manusia, tanpanya tergugat kehidupan dan membawa kehancuran.

Setelah dilakukan penelitian penuh (al-Istiqra’) terhadap nusus al-Quran dan Hadith, maka cendikiawan Islam telah menyusunnya menurut tingkatan keutamaan seperti berikut :-
  • Keperluan Agama : Kewajiban menyebar dan menjaganya dari ancaman musuh.
  • Keperluan Nyawa : Kewajiban menjaganya dari segala jenis ancaman.
  • Keperluan Aqal : Kewajiban menggunakannya bagi mengenal Allah dan menjaganya dari rosak.
  • Keperluan Keturunan & Marua: Kewajiban bagi memastikannya aman dari segala percampuran keturunan dan segala yang boleh mencarik maruah.
  • Keperluan Harta : Kewajiban memanfaatkannya di sumber yang terpuji dan menjaganya dari ancaman.
Al-Haajiyyat: Sesuatu perkara yang manusia boleh hidup tanpanya tetapi dalam keadaan yang amat sukar.

At-Tahsiniyyat: Perkara-perkara sampingan bagi manusia serta sebagai pelengkap dan hiasan.

2) Kaedah mengenalpasti maslahat.

Pertamanya, maslahat yang ingin dikenalpasti datang dalam dua bentuk, iaitu :-

Maslahat duniawi @ kebaikan dunia: Boleh dikenalpasti menggunakan aqal yang shohih, pengalaman dan adat. Demikian pandangan sebahagian besar ulama Usul Fiqh Islam , antara mereka adalah Imam Malik B. Anas ( 179 H), Imam Al-Juwayni As-Syafie ( 478 H), Imam As-Sarakhasi Al-Hanafi ( 490 H) , Imam Abu Hamid Al-Ghazali ( 505 H), Imam Izuddin B Abd Salam ( 660 H) & Imam Ibn Taymiah Al-Hanbali ( 728 H).

Maslahat ukhrawi @ kebaikan akhirat: Tidak boleh ditentukan dan dipastikan kecuali melalui nas al-quran atau hadith.

Para ulama telah pun meletakkan pelbagai kaedah bagi mengenalpasti maslahat ukhrawi dan duniawi, antaranya seperti berikut :-
  • Memerhati dan meneliti nusus al-quran dan hadith yang jelas maksudnya.
  • Mengenalpasti maslahat dan kehendak Syara’ ( Maqasid as-Syari’) melalui dalil-dalil perintah dan larangan.
  • Penelitian terhadap ‘illah hukum dan seterusnya menentukan Maqasid as-Syara’ darinya.
  • Kajian menyeluruh (istiqra) terhadap hukum-hukum yang telah sedia ada dan dalil-dalil hukum syara, dan seterusnya menentukan maqasid syara’ darinya.
  • Mengambil kefahaman para sahabat hasil pemahaman mereka terhadap dalil-dalil.
  • Menggunakan aqal hasil percubaan, pengalaman dan adat yang sihat.
PERSOALAN PERTEMBUNGAN KEPENTINGAN POSIITIF (MASLAHAT) DALAM SESUATU MASA DAN KAEDAH PENYELESAIAN.

Kaedah Penyelesaian pertembungan dua maslahat (kepentingan).

Dalam hal ini, kita dikehendaki menggunakan segala kepakaran ilmu dan pengalaman bagi mengukur dan menimbang kekuatan sesuatu maslahat di antara satu sama lain.

Secara ringkas, kaedah berikut boleh diguna pakai setelah penentuan sifat maslahat dibuat:-
  • Maslahat akhirat di utamakan dari maslahat dunia.
  • Maslahat yang dinikmati oleh ramai diutamakan dari maslahat yang hanya dinikmati oleh seorang atau kumpulan yang lebih kecil.
  • Maslahat yang yakin boleh dicapai diutamakan dari maslahat yang kurang yakin.
  • Maslahat yang lebih besar kesannya diutamakan dari yang kecil kesannya.
  • Maslahat yang boleh berkekalan diutamakan dari maslahat yang terputus dan cepat hilangnya.
  • Maslahat yang berkaitan perkara pokok dan asas diutamakan dari maslahat berbentuk ‘syakliah’ (bentuk dan rupa).
  • Maslahat masa depan yang diyakini diutamakan dari maslahat semasa yang lemah.
Antara dalil pertimbangan antara maslahat seperti di atas adalah perjanjian hudabybiah dan dimeteri oleh rasul SAW, yang mana umumnya dilihat kerugian di pihak Islam, tetapi hakikatnya maslahat yang lebih besar di nikmati oleh pihak Islam kerana genjatan senjata selama 10 tahun hasil dari perjanjian itu, umat Islam berupaya menyebarluaskan dakwah Islam sehingga mendapat kekuatan yang nyata selepas perjanjian.

KAEDAH PENYELESAIAN PERTEMBUNGAN DUA MAFSADAH(KEBURUKAN)

Sekali lagi, ilmu, pengalaman dan kepakaran yang didasari al-quran dan sunnah diperlukan bagi menentukan tahap keseriusan sesuatu keburukan yang mungkin timbul daripada sesuatu tindakan. Ini kerana, sebagaimana kebaikan yang berbeza-beza tingkat kekuatannya, demikian juga keburukan yang berbeza kesan seriusnya.

Maka setelah penentuan tahap keseriusan mafsadah dibuat, kaedah fiqhiyyah berikut boleh digunakan pakai apabila berlaku pertembungan dalam dua jenis mafsadah/mudarat :-

1- Ertinya : Menolak mudarat / mafsadah ditolak sedaya upaya yang ada. ; ini bermakna kita dituntut untuk menolaknya dan meminimakan penggunaannya selagi ada ruang

2- Ertinya : Mudarat tidak boleh diatasi dengan menggunakan mudarat sejenisnya.

3- Ertinya : Tidak harus memulakan mudarat, dan tidak harus membalas sesuatu kemudaratan dengan kemudaratan yang lain.

4- Ertinya : Menempuh kemudaratan yang lebih ringan apabila terdapat dua kemudaratan yang perlu ditempuh.

5- Ertinya : Menanggung mudarat yang bersifat khas, adalah perlu apabila dengannya dapat menolak mudarat yang terkena pada umum.

KAEDAH PENYELESAIAN PERTEMBUNGAN MASLAHAT DAN MAFSADAH

Islam menggariskan beberapa kaedah dalam menyelesaikan pertembungan ini seperti berikut :-

Ertinya : Menolak keburukan / mudarat diutamakan dari memperolehi maslahat ; Iaitu apabila kedua-duanya sama berat. Tetapi kiranya salah satu berat , maka perlu mengikut kaedah lain di bawah.

Ertinya : Kemudaratan yang kecil tidak diambil kira dalam usaha meraih kemaslahatn yang besar.

Ertinya : Tidak diambil kira keburukan yang terputus-putus , dalam usaha meraih kemaslahatn yang kekal dan berterusan.

Ertinya : Tidak harus meninggalkan maslahat yang pasti kerana takutkan kemudaratan yang tidak pasti dan menurut andaian yang lemah.

BEBERAPA PRINSIP ISLAM DALAM TINGKATAN KEUTAMAAN MENURUT AL-QURAN DAN AS-SUNNAH

Antara Asas Utama : Keutamaan Kualiti Dari Kuantiti

1) Celaan Allah terhadap kumpulan kuantiti jahil.
al-Ankabut:63 ; al-‘Araf: 187 ; al-Baqarah : 243 ; al-An’am : 116

2) Pujian Allah & Rasul terhadap kualiti walaupun kurang kuantiti :
Shod : 24 ; Anfal:26 ; Hud : 116

Sabda Nabi SAW yang bermaksud :- Manusia yang ramai seumpama unta-unta yang banyak, hampir-hampir tidak dapat diperolehi dari kalangannya yang sesuai untuk dibawa bermusafir ( kerana tiada kualiti).

3) Nisbah ukuran kekuatan seorang mukmin berbanding musuh, ia yang dijelaskan oleh Allah SWT :-

a- Nisbah Dalam keadaan kuat :-
Ertinya : Wahai Nabi, peransangkanlah orang-orang yang beriman itu untuk berperang. Jika ada di antara kamu dua puluh yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh yang kafir itu); dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang yang tidak mengerti. (Anfaal : 65 )

b. Nisbah Dalam keadaan lemah :-
Ertinya : Sekarang Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu) kerana Ia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan; oleh itu jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang; dan jika ada di antara kamu seribu orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah. Dan (ingatlah) Allah beserta orang-orang yang sabar. ( Anfaal : 66)

KEFAHAMAN KEUTAMAAN DALAM BIDANG PEMIKIRAN

1) Keutamaan Ilmu dari ‘amal

Dalil :

Firman Allah SWT Ertinya : “Oleh itu, maka tetapkanlah pengetahuanmu dan keyakinanmu (wahai Muhammad) dan KETAHUILAH bahawa sesungguhnya tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, dan mintalah ampun kepadaNya bagi salah silap yang engkau lakukan, dan bagi dosa-dosa orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan; dan (ingatlah), Allah mengetahui akan keadaan gerak-geri kamu (di dunia) dan keadaan penetapan kamu (di akhirat).” ( Muhammad : 19)

Sabda Nabi SAW Ertinya : “Barangsiapa yang Allah SWT inginkan kebaikan bagi seseorang maka Allah akan memahamkan ia dalam bidang agamanya.”

Khalifah Umar bin Abd Aziz berkata Ertinya : Sesiapa yang beramal tanpa ilmu, maka kerosakan lebih banyak dihasilkan daripada kebaikan.

Para Ulama berkata : Menjadi pejuang Rabbani sebagaimana yang terdapat di dalam firman Allah dalam Al-Imran : 79 , adalah mereka yang mengajar manusia dengan mendahulukan ajaran isu-isu furu’ yang mudah sebelum memasuki bab usul yang sukar.

2) Keutamaan Faham dari hafalan

Dalil

Ertinya : “..oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari & memahami secara mendalam ilmu agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka; mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).” ( At-Tawbat : 122)


3) Keutamaan Fahami Maqasid Dari Berpegang Kepada Zahir Nas Semata-mata

Dalil:

Ertinya : Ya tuhan kami, sesungguhnya engkau tidak jadikan penciptaan ini dengan sia-sia (tanpa tujuan dan hikmah)..( Al-A;raf : 54 )

Berkata Dr Yusoff al-Qaradawi dalam komentarnya terhadap ayat di atas berkata : “ lalu kami mengatakan juga ; Wahai tuhan kami sesungguhnya tidaklah kamu menysyariatkan sesuatu hukum kecuali bersamanya hikmah”

4) Keutamaan Ijtihad Dari Hanya Bertaqlid.

Dalil :

Ertinya : “Dan janganlah kamu berpegang dengan sesuatu perkara yang kamu tidak punyai ilmu (dengan keyakinan ilmu) dengannya” ( al-Isra’ : 36 )

Sumber: MTKN GAMIS

Currently have 0 Komen: